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DOI: 10.1055/s-0028-1109330
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Macula-Off Retinal Detachment – a Matter of Time?[1]
Macula-off Ablatio Retinae – eine Zeitfrage?Publication History
received: 26.9.2008
accepted: 20.11.2008
Publication Date:
21 April 2009 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund: Wir untersuchten die Auswirkung des Zeitintervalls von der Abhebung der Makula bis zu ihrer operativen Korrektur auf den postoperativen Visusgewinn bei Patienten mit rhegmatogener Macula-off Ablatio retinae. Patienten und Methoden: Auf Basis der Patientenakten untersuchten wir in einer retrospektiven Fallserie 62 konsekutive Patienten mit rhegmatogener Macula-off Ablatio, die mit eindellender Chirurgie versorgt worden waren. Es wurde überprüft, inwieweit Alter, Geschlecht, Refraktionsstatus, Anzahl der Foramina, Katarakt-Entwicklung während des Beobachtungszeitraums, präoperativer Visus und Operationszeitpunkt mit dem postoperativen Visus sowie dem beobachteten Visusgewinn korrelierten. Das Follow-up betrug im Durchschnitt 12,7 Monate. Ergebnisse: Eine Korrelation mit dem Visus am Ende der Beobachtungsperiode wurde für den präoperativen Visus sowie für den Operationszeitpunkt beobachtet. Eine Korrelation mit dem Visusgewinn nach der Operation fand sich lediglich für den Operationszeitpunkt. Nach Einteilung der Patienten in Gruppen, die am Tag des Symptombeginns operiert wurden bzw. 1 – 3, 4 – 6, oder 7 – 9 Tage danach, zeigte sich eine bessere Visusentwicklung, je früher die Operation erfolgt war. Im Vergleich zu der am Tag 0 operierten Gruppe waren die Visusergebnisse der später operierten Patienten allerdings erst ab dem 4. Tag statistisch signifikant schlechter. Schlussfolgerungen: Die ersten 3 Tage nach Ablösung der Makula scheinen ein relativ sicheres Intervall darzustellen, währenddessen eine operative Korrektur ohne eine signifikante Beeinträchtigung der Visusprognose aufgeschoben werden kann.
Abstract
Background: The aim of this study was to determine the influence of the lag time between macular detachment and surgical intervention on post-operative visual acuity gain in patients with rhegmatogenous macula-off retinal detachment. Patients and Methods: We retrospectively evaluated the medical records of 62 consecutive patients having undergone scleral buckling surgery for rhegmatogenous macula-off retinal detachment. The correlation of gender, age, refraction, number of retinal breaks, development of cataract during follow-up, pre-operative visual acuity and timing of surgical intervention with final visual acuity and post-operative visual acuity gain were determined. Mean follow-up time was 12.7 months. Results: A correlation with final visual acuity was found for pre-operative visual acuity and lag between the beginning of symptoms and surgical intervention. A correlation with visual acuity gain was found only for timing of surgical procedure. When divided into subgroups operated after 0, 1 – 3, 4 – 6, or 7 – 9 days, respectively, visual recovery was better the earlier the patients underwent surgical repair. Compared to surgery at day 0, statistical significance was found only for patients operated 4 or more days after the occurrence of symptoms. Conclusion: The first three days seem to represent a relatively safe period during which surgery for macula-off retinal detachment may be postponed without compromising the patient’s visual prognosis.
Schlüsselwörter
Ablatio retinae - eindellende Chirurgie - Macula-off Ablatio retinae - Netzhautablösung - Operationsaufschub - rhegmatogene Ablatio - sicheres Intervall - Definition Notfalleingriff - Definition zeitkritischer Eingriff
Key words
retinal detachment - scleral buckling surgery - macula-off retinal detachment - retinal detachment surgery - delay of surgical reapair - rhegmatogenous retinal detachment - safe interval - definition of emergerncy and urgency surgery - definition of time-critical surgery
1 Presented at the Annual Meeting of the Association for Research in Vision and Ophthalmology (ARVO), Fort Lauderdale, FL, May 1, 2008.
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1 Presented at the Annual Meeting of the Association for Research in Vision and Ophthalmology (ARVO), Fort Lauderdale, FL, May 1, 2008.
Paul B. Henrich, M. D.
University of Basel Department of Ophthalmology
P. O. Box
4012 Basel
Switzerland
Phone: ++ 41/61/2 65 25 25
Fax: ++ 41/61/2 65 87 45
Email: Henrichp@uhbs.ch